Sportjournalisten ‘aan den dop’

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het derde jaar met als onderwerpen nieuwsbrief, media-innovatie.

Wat zal ik in godsnaam over twintig jaar doen? Dat was een van de vele vragen die ik mezelf deze week stelde. Tegenwoordig waant iedereen zich (sport-)journalist. Denk maar aan de massa die dagelijks aan een ongekende snelheid zijn mening ventileert over allerlei fait-divers via (persoonlijke) social mediakanalen. En die social media zien dat maar wat graag gebeuren.

Zo kondigde Twitter op 10 oktober de dienst Happening now aan. De nieuwe dienst zou bovenaan de tijdlijn van gebruikers verschijnen en beperkt zich voorlopig tot gerelateerde tweets en live-verslaggeving van sportwedstrijden in de VS.

Daarnaast spelen Facebook en Twitter gretig in op de vraag naar live-streams van sportwedstrijden. Zo heeft het sportkanaal Stadium begin september Facebook voorzien van exclusieve uitzendingen van vijftien American football-wedstrijden. Ook Twitter sprong op de kar en laat zijn Amerikaanse gebruikers live meegenieten van sportevenementen via het Twitter-account van @WatchStadium.

Ook kranten, tijdschriften en nieuwssites kunnen niet achterblijven. Zo is The Roar een van de eerste nieuwssites die columns van experts combineert met artikels geschreven door fans. Ook Bleacher Report en Minute Media focussen zich op crowd journalism met dat verschil dat ze uitsluitend stukken van sportliefhebbers publiceren.

Op snelheid geklopt… Kwaliteit dan maar?

Oké, op snelheid zijn we sowieso al geklopt. Misschien kunnen we als professionele sportjournalist het verschil maken met kwalitatieve samenvattingen van wedstrijden? Niet dus, daar steken de makers van Reely bijvoorbeeld een stokje voor. Hun software maakt gebruik van AI en machine learning om zo sporthoogtepunten automatisch te herkennen en verspreiden. Zo kan je tijdens een wedstrijd gemakkelijk hoogtepunten verzamelen en delen met de rest van de wereld.

En het wordt nog straffer. Wat dacht u van de Roboblogger, een programma dat live data van een wedstrijd analyseert en visualiseert? Het was één van de acht journalistieke prototypes over crowd journalism en sport die vorig jaar op een mediaconferentie in Dublin aan bod kwamen.

U ziet het, de sportjournalistiek staat heel wat uitdagingen te wachten. Dank u alvast om met mij mee te leven.

De auteur

Robin Dekempe

Profiel E-mail

Student journalistiek met een passie voor sport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *