Volgen we elkaar iets te letterlijk?

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het eerste jaar met als onderwerp creatieve en ondernemende professional.

Overvloed aan toeristen bij Neuschwanstein

Overvloed aan toeristen bij Neuschwanstein (Foto: Nick Randle)

 

De invloed van Instagram op toerisme

U kent het gevoel wellicht wel wanneer u kijkt naar foto’s van reisbestemmingen en stiekem al droomt om die plaats te bezoeken. Doorheen de laatste jaren veroorzaakte Instagram een evolutie in het toerisme. Gedeelde foto’s van influencers prikkelen de wil van hun volgers om die na te bootsen, waardoor elke plaats die een influencer deelt, transformeert naar een toeristische hot-spot. Door die copy-paste trend nam de applicatie als het ware de plaats in van de reisbureaus.

Het “Instagramtoerisme” bracht in sommige streken een enorme welvaartsbloei teweeg, waardoor zowel de economische als de toeristische sector groeimogelijkheden kregen. Maar de stimulans om ons in dit onderwerp te verdiepen, bevindt zich aan de keerzijde van deze medaille. Sommige gebieden lijden onder de negatieve gevolgen die het toerisme met zich meebrengt. Massatoerisme ontstaat en natuurgebieden worden niet meer gerespecteerd of zelfs vernield, om toch maar die typische Instagramfoto te hebben. Klik op onderstaande longform om het hele project te bekijken.

https://readymag.com/1416157

De auteur

Michelle Reyntjens

De auteur

Lenny Welvaert

Student Journalistiek aan de Arteveldehogeschool die houd van extreme sporten, reizen en comic books. Livin' the life opt gemaksje en een retro boy.

De auteur

Yngwie Scheerlinck

Profiel Facebook Twitter E-mail

Ik ben 21 jaar oud, studeer journalistiek en ben al meerdere jaren enorm gepassioneerd door fotografie en reizen! Door deze nieuwe studierichting heb ik grote interesse gekregen in het vastleggen van beeld met een boodschap.