Twijfels over prijsverhoging AB InBev

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het tweede jaar met als onderwerp nieuwsjager.

DE ARTISANALE MICROBROUWERIJ BRYGGJA BREWERY © Suzanna Demey

 

De Leuvense brouwerij AB inBev verhoogt vanaf januari de prijs van zijn bieren met 3,04 procent. Dat maakten ze zelf maandag bekend. De brouwer zegt een evenwicht te zoeken tussen zijn kosten en opbrengsten, rekening houdend met de effecten van de inflatie. Volgens hen is de verhoging daarom noodzakelijk. Wij vroegen aan de voorzitter van Brugse Autonome Bierproevers wat hij van de beslissing van AB inBev vindt. Daarnaast vroegen we ons af of andere brouwerijen zullen volgen. Daarom gingen wij eens kijken bij de uitbater van Bryggja Brewery of hij deze mening deelt. Als laatste trokken we ook naar een horecazaak die zich probeert af te zetten van alles wat AB InBev produceert. Wat bleek? De meningen over de prijsverhoging zijn verdeeld.


Brugse Autonome Bierproevers

Image

Marc Vandepitte, de voorzitter van Brugse Autonome Bierproevers (BAB) © Suzanna Demey


Marc Vandepitte is voorzitter van Brugse Autonome Bierproevers (BAB). Hij is een echte bierkenner. Iedere maand komen de BAB samen om over bier te praten én te proeven. Hij is gepassioneerd door kwalitatief bier. Zelf is hij geen grote fan van de producten van AB InBev, maar vindt het hun volste recht om hun prijzen te verhogen.



Bryggja Brewery

Image

Franky Van Brabandt, eigenaar van Bryggja Brewery © Suzanna Demey


Freddy Van Brabandt is de trotse uitbater van brouwerij Bryggja. Wat begon als een hobby, draaide uit tot een zaak. In 2012 besloten vier biervrienden om met een lekkere tripel te brouwen. Uit een selectie van meer dan 90 bieren werd hun trippel door een professionele jury verkozen tot beste hobbybier van België. Van Brabandt werkt enkel met Belgische hop. “Ons bier is een ambachtelijk product, bij ons geen extracten, geen smaak- of schuimversterkers. We houden het graag puur natuur." Brouwerij Bryggja zal hun prijzen niet verhogen in tegenstelling tot AB InBev. "Je moet ook aan je klanten denken. Als ik mijn prijzen verhoog, zou dat ten kosten van hen zijn. Dat wil ik liever niet."



Gasthof Heidelberg

Image

Hermes Hostens, eigenaar van Gasthof Heidelberg. © Suzanna Demey


Hermes Hostens baadt het Gasthof Heidelberg in Loppem uit. Hij streeft ernaar om geen AB InBev producten in zijn café te verkopen. AB InBev overheerst op de markt, maar Hostens vindt dat hun kwaliteit alles behalve is. Hij wil mensen leren kennis maken met kwaliteitsvolle bieren afkomstig van een goede en eerlijke brouwer. “De Leffe van AB InBev kan je vergelijken met een cola: het bevat evenveel siroop en is enorm gesuikerd."

Leffe is een duurdere variant van colaHermes Hostens

Marktleider Ab InBev

Deze grafiek toont de evolutie van de beurskoers van Ab InBev. Bron: Analist.be




De auteur

Elien Dumon

De auteur

Suzanna Demey

Profiel E-mail

Hallo, Ik ben Suzanna Demey, een 19-jarige student Journalistiek aan Arteveldehogeschool in Gent.