Stoot YouTube Music Spotify van de troon?

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het derde jaar met als onderwerp media-innovatie.

streaming

Sinds augustus kan België van een nieuwe muziekstreamingdienst gebruikmaken: YouTube Music. (Foto: CC)

 

België is weer een muziekstreamingdienst rijker. Met de lancering van YouTube Music eind augustus hebben Spotify, Apple Music en consoorten er een te duchten concurrent bij. Of toch niet, want wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die streaming services?

Het aantal beschikbare muziekstreamingdiensten in ons land vliegt stilaan de pan uit, en dat is nog meer het geval wereldwijd. Techgigant Google heeft er nog een schepje bovenop gedaan door een nieuw platform te introduceren: YouTube Music. Die muziekstreamingdienst moet op termijn zijn voorganger Google Play Music volledig vervangen. Waait er eindelijk eens een frisse wind door het aanbod, of is YouTube Music meer van hetzelfde? Op het eerste gezicht lijkt de streaming service bijna een kopie te zijn van Spotify. Toch profileert het ambitieuze YouTube Music zich allesbehalve als het kleine broertje van de marktleider.

YouTube is het grootste videoplatform ter wereld met een miljard unieke bezoekers per dag. Google wil daarvan profiteren en hoopt datzelfde publiek met YouTube Music daarop een aanvulling te kunnen bieden. In een interview aan VRT NWS tracht Candice Morrissey meer duidelijkheid te scheppen. Zij onderhandelt namens YouTube met platenmaatschappijen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Omdat meer en meer mensen hun muziek streamen, proberen we het beste van YouTube én Google naar de muziekliefhebber te brengen.” Geen simpele taak, want het populaire Spotify had in juni maar liefst 83 miljoen betalende gebruikers wereldwijd en ook Apple Music had er 50 miljoen. “Het aantal betalende gebruikers stijgt elk jaar, maar wij kunnen de magie van YouTube eraan toevoegen.”

Wij kunnen de magie van YouTube eraan toevoegenCandice Morrissey, Music Content Specialist bij YouTube Music

Algoritmes

Wat is nu precies de “magie” van YouTube Music? Volgens Morrissey ligt de sleutel tot succes bij de data die Google verzamelt om zo een persoonlijke ervaring te creëren. De zoekmachine weet namelijk alles over zijn gebruikers en kan die gegevens benutten om muziek op maat aan te bieden. Daarvoor baseert de streaming service zich onder meer op de huidige locatie van de gebruiker. Morrissey: “Zo kunnen we muziekkeuzes aanbieden die het best bij je passen. Als je bijvoorbeeld thuis bent, zal je suggesties krijgen voor rustige muziek. In de fitness zal je daarentegen meer uptemponummers zien verschijnen.”

Een tweede troef van YouTube Music die de tegenhangers niet hebben, is de zoekfunctie die met de algoritmes van Google werkt. Je hoeft de naam van een nummer of van een artiest niet eens te kennen; met een omschrijving of een deel van de liedjestekst raak je ook al ver. Zo levert de zoekopdracht Lately I’ve been losing sleep meteen ‘Counting Stars’ van OneRepublic op. Toch lijkt die feature nog niet helemaal op punt te staan als je de proef op de som neemt.

De nieuwe app heeft nog een meerwaarde achter de hand. Behalve een uitgebreide muziekcatalogus biedt YouTube Music ook video’s en liveoptredens aan en worden de afspeellijsten van je YouTube-account opgenomen in je bibliotheek. Bij de gratis versie moet je er wel beperkingen bijnemen. Je kan namelijk geen nummers of video’s downloaden om offline te beluisteren, de muziek stopt met spelen als je een andere app opent of je scherm vergrendelt en je krijgt regelmatig reclame te verduren. Voor 9,99 euro per maand ben je daarvan verlost; voor dezelfde prijs als bij de concurrentie dus. Betaal je 2 euro meer, dan krijg je daarenboven een YouTube Premium-abonnement. Daarmee kan je ook advertentievrij films en series bekijken die YouTube zelf heeft geproduceerd, zogenaamde YouTube Originals. Het aanbod is momenteel zeer beperkt, dus Netflix hoeft zich nog niet benauwd te voelen.

Strijd

Hoe zit het met de verhoudingen op de muziekstreamingmarkt in Vlaanderen? Hierop volgen enkele opmerkelijke cijfers uit 2017 ter illustratie.

YouTube bekleedt dan wel de eerste positie als meest gebruikte bron voor online muziek, maar Spotify blijft overduidelijk de favoriet van de Vlamingen wat streamingdiensten betreft. YouTube Music waagt zich dus aan een lastige strijd om de Vlaamse muziekstreamers voor zich te winnen, want trouwe klanten zullen niet zomaar hun liedjesbibliotheek verhuizen naar een andere app. De mens is en blijft een gewoontedier.

Nog een merkwaardige evolutie: voor het eerst luisteren Vlamingen maandelijks meer naar muziek via streaming services (42,7%) dan naar cd’s (41,2%). Legale en illegale downloads staan op de derde plaats (37,4%) en lp’s op de vierde (9,7%). Kortom: streaming services zien niet alleen een stijging van hun aantal betalende gebruikers met gemiddeld één procent, maar ook van hun totale aantal gebruikers. Alle streamingdiensten op bovenstaande infografiek zagen het voorbije jaar hun klantenbestand vergroten, op het buitenbeentje SoundCloud na dat zijn aandeel zag slinken met één procent. iTunes kreeg de grootste verandering te verwerken, want in 2016 downloadde nog 13,8% van de Vlaamse online luisteraars liedjes via de mediaspeler van Apple.

Jongeren

De leeftijdsgroep die het vaakst van streamingdiensten gebruikmaakt om naar muziek te luisteren, is die van de 20- tot 29-jarigen (78,1%). In onderstaande video geven twee jongeren uit die leeftijdscategorie hun mening over nieuwkomer YouTube Music en diens rivalen, en verklaren ze als fervente Spotify Premium-gebruikers waaraan zij belang hechten als ze een app moeten kiezen.

Conclusie: de beschikbare muziekstreamingdiensten lijken te sterk op elkaar om zich duidelijk te kunnen onderscheiden. YouTube Music mag dan wel functies van YouTube en Google integreren, maar zal toch moeite hebben om bestaande klanten van de concurrentie af te snoepen. YouTube Music maakt het meeste kans om huidige YouTube-gebruikers voor zich te winnen doordat hun afspeellijsten en gelikete video’s automatisch opgenomen worden in de app van de streaming service. Bovendien zullen zij eerder geneigd zijn te profiteren van een abonnement op YouTube Music inclusief YouTube Premium. Wie weet zal de videowebsite er zo toch in slagen voldoende winst te maken om het populaire Zweedse Spotify het vuur aan de schenen te leggen.

(Uitgelichte afbeelding: Creative Commons – UntitledFoundry / CC0)