Seppe Destoop: “Op mijn negende wou ik de knopjes bedienen, maar dat was te vroeg”

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het tweede jaar met als onderwerp media-innovatie.

Seppe Destoop is al dertien jaar bezig met nieuwe technologieën. (foto: Victor Van Kerckhove)

 

Geen pen en papier te spotten op zijn bureau. Enkel een computer, toetsenbord en muis, meer heeft hij niet nodig. Zijn zolderkamer met een klein raampje is de ideale plek voor een technologiefreak. Seppe Destoop is 22 jaar en al dertien jaar met nieuwe technologieën bezig. Hij heeft een diploma Communicatiemanagement op zak en studeert nu Nieuwe Media en Maatschappij aan de Universiteit van Gent. Hij wil steeds de nieuwste snufjes uitproberen, maar dat lukt niet altijd. “Toen bitcoin in zijn kinderschoenen stond, heb ik er geen gekocht. Dat is vloeken.”

Je bent op jonge leeftijd bij Urgent.fm (medialab en radiozender van de Universiteit van Gent) gestart. Was dat direct aan de knoppen?
Destoop: “Als negenjarig mannetje kreeg ik de telefoon van mijn mama, het nummer was al ingedrukt. Een paar seconden later belde ik met de verantwoordelijke van Urgent.fm. Daar waren ze onmiddellijk verkocht aan mijn schattigheid. Je kan niet direct de techniek doen, maar dat was wel mijn droom. Vier jaar later mocht ik dan toch de knopjes bedienen.
Op mijn 18e kreeg ik de vraag om de verhuis van Urgent.fm naar een nieuwe studio technisch te leiden. Binnen Urgent.fm heb ik sindsdien veel meer verantwoordelijkheid gekregen op technisch gebied.”

“In een ideale wereld heeft iedereen een persoonlijk virtueel kluisje waarin al zijn internetgegevens zitten”

Seppe Destoop

Radio maken voor een grote zender, is dat een droom?
Destoop:
“Radio is mijn ding, ik had de smaak te pakken en wou meer. Ik besloot om me in te schrijven in de Q-Academy. Dat is een opleidingsprogramma van Qmusic. Omdat het moeilijk werd om mijn studies met de Q-Academy te combineren, ben ik er uit gestapt. Daar heb ik nog altijd spijt van. Ik zat in de laatste etappe, maar de finale test vond plaats tijdens mijn examens.”

Seppe Destoop heeft al ervaring in de radiowereld. Hij maakt radio bij Urgent.fm en zat in de Q-Academy. Al zijn ervaringen bundelt hij op zijn persoonlijke website. (Foto: Victor Van Kerckhove)

Puzzelen

Je zit al 13 jaar bij Urgent.fm. Heb je een evolutie meegemaakt op vlak van nieuwe techniek? Sta je op de eerste rij om dat allemaal te leren?
Destoop: “Ja, absoluut. Toen ik bij Urgent.fm begon, waren dat allemaal analoge mengpanelen. Niks digitaal. Het meest technologische dat aanwezig was, was dat als je op een knop drukte, de plaat startte. Dat was toen nieuw. Ik heb veel zien veranderen doorheen de jaren en ik vind het heel fijn om met die nieuwe technologieën te puzzelen. Daarom ga ik elk jaar naar het IBC, International Broadcast Conference in Amsterdam. Daar zie je de meest geschifte nieuwe technologieën, zowel voor radio- als televisie-uitzendingen. Toen ik daar in 2015 was, ontdekte ik Audio over Internet Protocol (AoIP). Meestal gaat geluid door een XLR-kabel. Maar omdat meer mediabedrijven op verschillende locaties studio’s hebben, moeten de analoge audiosignalen omgezet worden in netwerksignalen. Geen XLR-kabels meer, wel internetkabels. Als je vroeger vijf verschillende signalen wou, moest je vijf XLR-kabels hebben. Met AoIP is dat één fijn internetkabeltje. Het nadeel is dat het moet omgezet worden. Het vraagt extra werk en nieuwe apparatuur. Het grote voordeel is dat je bij wijze van spreken een microfoon kan aanzetten vanuit een andere studio aan de andere kant van de wereld. We zijn nu ook bij Urgent.fm overgeschakeld naar AoIP. Net zoals de meeste andere grote zenders.”

Hoe ga je om met nieuwe snufjes als je dat van zo dichtbij volgt?
Destoop: “Je kan dat niet allemaal volgen. En dat is soms heel hard vloeken. Omdat je merkt dat je net ergens te laat bij bent. Ik was al op de hoogte van bitcoin toen het in zijn kinderschoenen stond. Ik was 13 jaar en twijfelde om een paar bitcoin te kopen. Eén bitcoin kostte toen 10 cent, nu is dat 50.000 euro. Ik heb er geen enkele gekocht en daar vervloek ik mezelf voor. Ik wist dat het bestond, ik was ermee bezig. Dat is frustrerend.”

Sociale media zijn gewoon casino’s

Seppe Destoop

Het is een wereld die dagelijks verandert. Heb je soms momenten waarop je er genoeg van hebt?
Destoop:  “Twee jaar geleden werd het me allemaal te veel. Dat was niet meer gezond. Alles moest weg. Het eerste wat ik gedaan heb, is het meldingslichtje uitgezet. Ik heb het moeilijk met de sociale technologie: Facebook, Instagram, Messenger, … Omdat die ontwikkeld zijn om je bezig te houden. Er zitten een aantal principes achter die net hetzelfde zijn als de principes in casino’s. Sociale media zijn gewoon casino’s.”

Sociale media blijven je bezig houden. Welk systeem zit daarachter?
Destoop: “Sociale media maken van elke gebruiker een proxi. Dat is een soort van ‘mapje’ met persoonlijke gegevens. Het doel is om een nauwkeurige benadering maken van wie je bent. Het gekke is dat die proxi informatie heeft over jou die je zelf niet wist. Bijvoorbeeld: Facebook weet hoeveel keer jij je ex opzoekt. Maar Facebook weet ook hoeveel keer je ex jou opzoekt. Dus dat is de andere richting. Jij weet dit niet. Op die manier kan Facebook een inschatting maken: ‘Moeten ze nog veel in elkaars nieuwsfeed komen? Of totaal niet?’ Dat kan een grote invloed hebben op relaties.”

Passief of actief luisteren?

Jij maakt je bachelorproef over algoritmen. Niet bij sociale media, wel bij Spotify. Is er een verschil tussen deze algoritmen?
Destoop: “Er is vooral een verschil in wat ze doen, wat hun business is. Maar de manier waarop ze werken is gelijkaardig. Het gaat iets minder over die proxi’s. Bij sociale media gaat het over volledig personaliseren. Bij Spotify is dat maar gedeeltelijk. Maar er is wel degelijk een laagje van persoonlijke informatie. Denk aan de afspeellijsten zoals Daily Mixes en Weekly Discovery. Bij Spotify draait het ook enorm om marketing. Spotify manipuleert zijn plek in de markt door de muziek zo goedkoop mogelijk te maken voor hen. Als jij naar een nummer van Justin Bieber luistert, moet Spotify Bieber ongeveer twee cent betalen. Als een nummer vijf miljoen keer beluisterd wordt, loopt dit op. Om die kost te drukken, gaat Spotify aankloppen bij kleine productiehuizen. In die huizen maakt Spotify zelf muziek waardoor ze niks meer moeten betalen aan platenlabels of aan artiesten. Zonder dat je het weet staan deze nummers in afspeellijsten. Een voorbeeld van zo een nummer is: The feeling is all gone van Chase McBridge.”

Samengevat: Spotify maakt zelf muziek zodat ze geen artiesten meer moeten uitbetalen?
Destoop: “Ja, daar komt het op neer. Bovendien is het doel van Spotify om de luistertijd te maximaliseren. Dit doen ze door muziek te maken die heel neutraal is. Daardoor merk je niet dat het continu aan het afspelen is. Je blijft luisteren en Spotify creëert een passieve luisteraar. Het doel bij traditionele radio is hetzelfde: de luistertijd maximaliseren. Maar de weg om dat te bereiken is helemaal anders. De radio wil de luisteraar zo veel mogelijk betrekken bij hun show, een actieve luisteraar creëren. En zo blijft de luisteraar een lange tijd luisteren.”

Ben je bang voor de toekomst?
Destoop: “Bang is een groot woord. Wat nu ontbreekt is transparantie. Sociale media en muziekplatformen moeten transparant zijn over hoe hun algoritmen werken. Welke informatie hebben ze van ons? En wat doen ze ermee? In een ideale wereld heeft iedereen een persoonlijk virtueel kluisje waarin al zijn gegevens zitten. Je zou op elk moment kunnen aanvinken welke website welke informatie van jou zou mogen gebruiken. Dat is een concept van Tim Berners-Lee, een grote meneer in de technologische wereld. Maar het is toekomstmuziek.”