On est chaud

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het derde jaar met als onderwerp bachelorproef.

Foto: Lowie Clapéron

 

Elk Vlaams cultuurmedium heeft het er al in het lang en het breed over gehad: Brusselse hiphop boomt. De voorbije maanden werden we om de oren geslagen met artikelen en reportages over de Brusselse hiphopscene. Het borrelde al enkele jaren in de Brusselse ondergrond, maar de bom ontplofte pas echt met Damso’s muziekvideo Bruxelles Vie, die op Youtube ondertussen meer dan 14 miljoen keer bekeken werd. Damso, Roméo Elvis en het Nederlandstalige hiphopcollectief Stikstof zijn de vaandeldragers van de Brusselse hiphop.

Het succes van artiesten zoals Roméo Elvis en Damso komt niet uit de lucht gevallen. Hiphop doet het internationaal weer uitstekend, Brussel heeft al jaren een vrij gezonde Franstalige hiphopscene en Franstalige Belgen genieten ondertussen al een tijdje mee van het erg rijke hiphoplandschap in Frankrijk. De springstof zat klaar, de lont zat in het kruitvat. Het was slechts een kwestie van tijd tot enkele jonge creatievelingen op de juiste plaats, op het juiste moment, een jonko opstaken en een vonk lieten overslaan.

Ondertussen staat er een nieuwe generatie jonge Brusselse hiphoppers te trappelen om het toneel te bestijgen, geïnspireerd door het succes van Roméo Elvis en co. Het pad is geëffend, de geesten zijn gerijpt. En vooral, de structuren zijn er klaar voor.

De Brusselse hiphopscene is namelijk veel meer dan enkele artiesten die muziek maken. Het is een gemeenschap die bestaat uit een waardevol netwerk van gepassioneerde individuen, artistieke zelforganisaties en socioculturele vzw’s. Samen halen ze alles wat ze kunnen uit de Brusselse hiphoprevolutie, uit liefde voor muziek, voor de stad en voor haar jeugd.

Foto: Lowie Clapéron

 

Lees meer

Terug

De auteurs

De auteur

Kasper Van Esbroeck

De auteur

Lowie Clapéron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *