MobileMenu bereidt horeca voor op heropening

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het eerste jaar met als onderwerp cmp - nieuwsjager.

Beeld: Raf en Stef Peeters, Botaniquegebouw WeWork, Brussel (Foto: Seppe Boone)

Het nieuwe start-upproject MobileMenu wil de horeca voorbereiden op de heropening. Met MobileMenu kunnen cafés en restaurants hun menu digitaliseren en ook bestellingen online laten verlopen. Bediening op café gebeurt op die manier efficiënter en met minder kans op besmetting. Het project wordt verwezenlijkt door broers Raf (30) en Stef (32) Peeters.

Het systeem werkt als volgt: wanneer je als klant de QR-code op je tafel scant, krijg je een gedigitaliseerde menukaart. Je kan, zoals bij het online shoppen, je drinken of eten met je smartphone bestellen, en vervolgens betalen via Payconiq. Ook je registreren voor contactopvolging is mogelijk via de app. “We maximaliseren wat het digitale kan ten opzichte van het papieren menu”, zegt Raf Peeters.

Als horeca-uitbater bepaal je wel zelf in hoeverre je het systeem wil gebruiken. Je kan er dus ook voor kiezen om wel een onlinemenukaart aan te bieden, maar de bestellingen en betalingen zelf te doen.   

We maximaliseren wat het digitale kan ten opzichte van het papieren menu

Raf Peeters, MobileMenu

Raf en Stef Peeters zetten ook in op eigenheid: “Wat onze app uniek maakt, is dat je de ‘brand’ van het café centraal plaatst en niet je eigen ‘brand’ als app”, zegt Raf Peeters. Zo kan je bijvoorbeeld als zaak de lay-out van de app aanpassen naar je eigen smaak. Het logo en foto’s van je zaak invoeren zal dus ook mogelijk zijn. Dat zijn volgens Raf opties die je bij andere gelijkaardige apps minder hebt.

Ook niet onbelangrijk is dat je als uitbater op elk moment het menu kan aanpassen. Dus als een bepaald drankje opeens niet meer beschikbaar is, kan je dat onmiddellijk veranderen in de app.

Beeld: Raf Peeters, designer MobileMenu (Foto Seppe Boone)

Wat onze app uniek maakt is dat je de ‘brand’ van het café centraal plaatst en niet je eigen ‘brand’ als app

Raf Peeters, MobileMenu

MobileMenu wordt gemaakt op de WeWork-afdeling van het Botaniquegebouw in Brussel. Dat is een ‘co-working space’, een plaats waar mensen met verschillende projecten samenkomen om te werken. Het design en de commerciële aspecten worden gedaan door Raf, die is afgestudeerd als handelsingenieur. Alle coderingen worden geschreven door zijn broer Stef. Hij heeft een diploma burgerlijk ingenieur op zak.

De broers kwamen op het idee tijdens de eerste heropening van de horeca. Ze zagen toen links en rechts al geïmproviseerde onlinemenukaarten. Maar velen ervan vonden ze niet praktisch of waren te weinig uitgewerkt. Deze tweede lockdownperiode is voor hen dan ook het ideale moment om hun eigen visie op de onlinemenukaarten te verwezenlijken.

De eerste volledige versie van het systeem staat bijna op punt. Toch is het systeem wel al in gebruik. Tientallen zaken die voorlopig enkel via take-away werken, gebruiken een testversie van het systeem. Die testversie is voorlopig gratis t.e.m. eind maart. Als tegen dan de horeca nog niet heropend is, zal de app langer gratis te gebruiken zijn. Maar eens het systeem op punt staat, is de prijs afhankelijk van de mogelijkheden die je als zaakvoerder wil gebruiken.

Of MobileMenu zal aanslaan kan nog niet voorspeld worden. Maar de twee jonge, gedreven ondernemers geloven erin.