Jaarbeurs Zomergem start met een klantenavond

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het tweede jaar met als onderwerp nieuwsjager.

Welkom op de jaarbeurs. (Foto: Danaë Coopman)

 

De 71e editie van de jaarbeurs in Zomergem van start met een klantenavond. Alle standhouders nodigden hun eigen cliënteel en vrienden uit om kennis te maken met de jaarbeurs en bijbehorende autoshow. Tot 11 november kan iedereen er aan een lage prijs het evenement beleven.

De jaarbeurs verwacht minstens
0
bezoekers

Naar jaarlijkse traditie organiseert ZOZ (Zelfstandig Ondernemend Zomergem) in samenwerking met de gemeente de jaarbeurs tijdens de winterkermis. Iedereen is er tijdens het weekend van 9 tot 11 november welkom, maar genodigden mochten een dag vroeger een kijkje komen nemen. “Vroeger was de openingsavond een avond voor genodigden van ZOZ zelf, maar wij zagen dat de standhouders hun cliënteel ook wilden uitnodigen. Wij hebben vanuit die vraag het concept veranderd, waardoor de jaarbeurs nu van start gaat met een klantenavond”, aldus Thomas Latomme, een lid van ZOZ.


Wat is een ?

Bij een jaarbeurs denk je snel aan een plaats met standen waar mensen hun producten promoten en aanbieden aan de bezoekers. In Zomergem komt er veel meer bij kijken dan dat. “Mensen bezoeken niet alleen de aanwezige standen, ze gaan ook naar de verschillende bars. Je kan hier iets drinken, een aperitiefje eten en contacten leggen. Het is een beleving” , zegt Luc Latomme, de ondervoorzitter van de jaarbeurs. Hij vertelt dat ze met dit concept mensen dag na dag en jaar na jaar zien terugkomen om het evenement te beleven.

Gelukkig heeft de jeugd de jaarbeurs op tijd opgevangen en vernieuwd.Luc Latomme, ondervoorzitter van de jaarbeurs

Luc Latomme zegt ook dat het concept van een ‘gewone’ jaarbeurs is verouderd. “Vroeger begon de eerste avond met lange speeches van de burgemeester van Zomergem en een minister. Wij zagen dat we met dit concept minder mensen aantrokken. Gelukkig heeft de jeugd de jaarbeurs op tijd opgevangen en vernieuwd.” Terwijl de organisatie vroeger de bezoekers zag afnemen, hebben ze nu zelfs bezoekers moeten weigeren die naar de klantenavond wilden komen.

Bruno Lippens (lid ZOZ) en Luc Latomme (ondervoorzitter) zijn enthousiast over de jaarbeurs. (Foto: Danaë Coopman)


Wat valt er te ?

De jaarbeurs is een belevenis volgens Luc Latomme, maar hoe wordt dat gerealiseerd? Elke dag pakken ze uit met een andere activiteit. Zo kan je er op vrijdag na je werk terecht voor een gezellige babbel tijdens de afterwork ‘Meets Lievegem’. Ook is er die avond een live optreden van ‘La Folie Jolie’. De volgende dag kan je je laten verrassen door de Renewers. Zij schotelen je een draaiend rad voor, even draaien en met een beetje geluk win je een leuke prijs! De laatste beursdag biedt voor het eerst een shuttledienst aan. Deze service laat je toe zonder parkeerstress te vertrekken naar de jaarbeurs. Eenmaal aangekomen, kunnen de kleinsten zich amuseren met ‘Kip van Troje’, een reizend speeltheater uit Gent. Zij zorgen voor kinderanimatie met het Poëtisch Kapsalon en ballonnenplooier Neus. En zo zorgt ZOZ voor een spetterende en belevenisvolle 71e editie.

Mensen bezoeken niet alleen de aanwezige standen, ze gaan ook naar de verschillende bars. Je kan hier iets drinken, een aperitiefje eten en contacten leggen. Het is een beleving.Luc Latomme, ondervoorzitter van de jaarbeurs
  • Welkom op de jaarbeurs. (Foto: Danaë Coopman)

  • In deze zaal kon je terecht voor een aperitiefje. (Foto: Danaë Coopman)

  • Er was cava te verkrijgen, alsook rode-, witte- en roséwijn. (Foto: Danaë Coopman)

  • In deze zaal kon je terecht voor een breydelhapje, frisdrank en bier. Ook de barisatabar kon je hier terugvinden. (Foto: Danaë Coopman)

  • Sfeerbeeld in één van de zalen. (Foto: Danaë Coopman)

  • Mazda was één van de aanwezige automerken.(Foto: Danaë Coopman)

  • Een standhouders en zijn bezoekers. (Foto: Danaë Coopman)

  • Ook de allerkleinsten zijn welkom. (Foto: Danaë Coopman)

  • Pasta La Vista was één van de drie foodtrucks. (Foto: Danaë Coopman)

  • Enthousiaste bezoekers. (Foto: Danaë Coopman)

  • BMW was één van de aanwezige automerken.(Foto: Danaë Coopman)


Audioreportage


Van vrijdag 9 tot en met zondag 11 november maak je in het sportcentrum Den Boer en aanpalend paviljoen kennis met de 45 standhouders, hun producten en diensten. Ook kan je in de verschillende bars en foodtrucks genieten van een hapje en een drankje. De autoliefhebbers kunnen genieten van de aanwezigheid van enkele automerken. Meer informatie vind je terug op de website van ZOZ.

De auteur

Danaë Coopman

Profiel Facebook Twitter Google+ E-mail

Ik ben een negentienjarige studente (audio)journalistiek en ik ben gefascineerd door de radio. Momenteel laat ik mijn stem horen al schrijvend op mijn persoonlijke blog (https://dandydiandy.com/), maar binnen enkele jaren gebruik ik toch liever een micro in een radiostudio.