Het hoe en waarom van mijn reviews

Mijn keuze voor SelfLAB online was eigenlijk snel gemaakt. Tijdens het eerste coaching gesprek ging het over mijn hobby’s en toen videogames aan bod kwamen leek het redelijk voor de hand liggend om er reviews over te schrijven. Zo gezegd, zo gedaan en al snel startte ik een WordPress blog op. Ik had al heel wat games gespeeld maar besloot toch die niet te reviewen. Het was te lang geleden en ik was bang dat mijn geheugen me in de steek zou laten. Daarom begon ik met een frisse start en zocht ik mijn eerste game uit om  te reviewen. Gelukkig heb ik een PlayStation plus abonnement, daarmee krijg je elke maand gratis games. Zo kwam ik uit bij ‘Bound’, een unieke indie game.

Wat mij vooral aantrok was de stijl. Ik had nog nooit een game als ‘Bound’ gezien en dat intrigeerde mij meteen. Toen moest ik mij natuurlijk afvragen hoe ik de reviews precies zou aanpakken. Neem ik notities tijdens het spelen? Hoeveel keer moet ik de game spelen? En gebruik ik al dan niet een score systeem? Uiteindelijk besloot ik om gewoon te beginnen met spelen. Ik wou namelijk dat de ervaring niet zou verminderen omdat ik werd afgeleid door het review. Ik had ook gewoon zin om het spel te spelen zonder me daar zorgen over te maken.

Toen het spel een paar uur later uitgespeeld was moest het echte werk nog beginnen, mijn eerste review. Eerst en vooral besloot ik in het Engels te schrijven. Zo kon ik een veel breder publiek bereiken en het voelde gewoon natuurlijker omdat games een Engelstalig jargon gebruiken.

Toen ik eindelijk wou beginnen met schrijven besefte ik dat mijn gedachten nogal chaotisch waren. Ik had dus een manier nodig om orde in die chaos te scheppen en ik besloot om elk review te splitsen in drie delen: visuals/sound, gameplay en story. Langzaamaan vielen de stukjes op zijn plaats en een uurtje later had ik een review waar ik op zich wel tevreden mee was. Ik besloot toen ook om geen score te geven op het einde. Ik vond dat namelijk nogal overbodig. Als mensen het review lezen hoop ik dat ze voor zichzelf kunnen uitmaken of een spel hun tijd en geld waard is.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik dit project heb gekozen voor SelfLAB online. Niet alleen omdat ik graag games speel maar ook omdat ik op deze manier mijn hobby wat nieuw leven in blaas. Mijn reviews kan je lezen via de volgende link: quickplays.wordpress.com

De auteur

Jolan Vansieleghem

Profiel E-mail