Factcheck: “Sokken dragen helpt je sneller in slaap te vallen”

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het tweede jaar met als onderwerp cmp researcher.

Sokken dragen in bed zou je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen ©

Sokken dragen in bed zou je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen - Public Domain Certification

 

“Uit onderzoek blijkt dat je door het dragen van sokken in bed gemakkelijker in dromenland belandt.” Dat verscheen onlangs in het tijdschrift Goed Gevoel. Klopt deze uitspraak of is het een fabel?

Het maandblad verwijst naar een twintig jaar oud Zwitsers onderzoek van het slaaplaboratorium aan de universiteit van Bazel. Dokter Kurt Kräuchi en zijn team analyseerden daarvoor een groep jonge, gezonde mannen voor en tijdens hun slaap. Daaruit bleek dat de lichaamswarmte op het punt dat ze in slaap vielen herverdeeld werd van de kern van het lichaam naar de rand en de ledematen doordat de bloedvaten verwijdden. “Als je dat proces een beetje wil versnellen, kun je met een warme waterfles, sokken of een warm dekentje op je voeten, je slaaphormonen stimuleren om sneller in te dommelen”, raadt Goed Gevoel aan.

“Het dragen van sokken is absoluut zinvol. Warme voeten bevorderen het in slaap vallen”

Eus van Someren, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en slaapexpert, bevestigt de resultaten van het onderzoek: “Mensen slapen vooral gemakkelijker wanneer hun lichaamstemperatuur verlaagd is en hun huidtemperatuur verhoogd. Dat gebeurt door de verplaatsing van warmte in combinatie met ander gedrag om warmteverlies te beperken zoals ons bedekken en in foetushouding liggen.” Op die manier wordt de warmte in ons lichaam geïsoleerd en blijft onze temperatuur relatief stabiel. Van Someren ziet dan ook geen probleem in het dragen van sokken in bed.

Neuroloog Jan den Heijer van het Medisch Centrum Leeuwarden geeft het dragen van kousen zelfs mee als advies aan zijn patiënten met slaapproblemen. “Het is absoluut zinvol. Warme voeten bevorderen het in slaap vallen.”

“Natuurlijk zullen kousen een bijdrage kunnen leveren om in slaap te vallen”, zegt ook klinisch psychologe Sarah Vermeersch. “Maar het is in geen geval een garantie of een oplossing voor alles.” Vermeersch werkt al jaren met jongvolwassenen en volwassenen rond slaapproblemen en andere klachten. Volgens haar grijpen mensen met slaapproblemen te snel naar goedkope middeltjes en onderschatten ze vaak het grotere psychologische aspect van de slapeloosheid.

“De echte ijsklompen profiteren niet van het dragen van sokken omdat de kou wordt geïsoleerd. In dat geval moet je de voeten eerst verwarmen”

Daarnaast is het niet aan te raden om kousen te dragen wanneer je voeten ijskoud hebben. Dat stelt slaapexpert Roy Raymann in de Nederlandse krant NRC. “De echte ijsklompen profiteren niet van het dragen van sokken omdat de kou wordt geïsoleerd. In dat geval moet je de voeten eerst verwarmen.” Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een kruik, een warm voetbad of een elektrisch deken.

Tot slot draag je beter geen sokken die te hard spannen. Als de bovenrand te veel knelt, loop je het risico dat er niet voldoende bloed kan doorstromen naar je voeten. Het heeft dus meer zin om lossere kousen of speciale bedsokken te dragen.

Conclusie

Onderzoek toont aan dat het dragen van sokken in bed het gemakkelijker maakt om in slaap te vallen. Toch houd je best rekening met een aantal condities zoals hoe warm of koud je voeten het hebben en hoe hard de kousen spannen. Bedsokken zijn geen vrijgeleide om van al je slaapproblemen af te geraken maar wel een trucje dat je zou kunnen helpen om sneller in je zoetste dromen te vertoeven. Daarom beoordelen wij de uitspraak als grotendeels waar.

De auteur

Stijn De Meester

Profiel E-mail

Expressieve & enthousiaste duizendpoot die journalistiek studeert aan de Arteveldehogeschool.