‘Entertainment zal niet meer via de normale zintuigen gaan’

Headset en controllers voor vr.

 

Virtual reality gaming bestaat al even, maar vr-speelhal Telenet The Park, wil vr, en bij uitbreiding xr (extended reality), nog enkele niveaus hoger tillen. Maar hoe ver kan je daarin gaan? Philip De Schutter, CEO van The Park, en Timothy Vanherberghen, vr-gameontwikkelaar bij Triangle Factory, werpen een blik op de toekomst van entertainment.

Speelhallen met vr-technologie, ze zijn niet nieuw meer. The Park is in Vlaanderen een belangrijke speler met grote ambities. In The Park kan iedereen ‘van 9 tot 99’ de technologie komen uitproberen, en er vooral plezier mee hebben.

Voor CEO Philip De Schutter is The Park slechts een tussenstadium. Hij ziet een grote toekomst voor vr, zelfs buiten de gamewereld. We spraken met hem over immersieve entertainment en vervagende grenzen tussen realiteit en virtuele realiteit.

Gamen met een vr-bril, het bestaat al langer, hoe is The Park anders dan andere vr-arcades?

Philip De Schutter: ‘Het verschil zit hem in de doelgroep. Arcades en gamehallen zijn per definitie voor “gamers”. Ze worden ook vaak opgericht door gamers en gameontwikkelaars. Hier bij The Park mikken op het grote publiek, dat is iedereen van 9 tot 99. We kiezen ervoor om bepaalde accenten anders te leggen. Gamers zullen waarschijnlijk opmerken dat de geweren die we hier hebben te licht zijn om realistisch te zijn. Dat klopt, maar onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen en jongere kinderen last krijgen van de polsen als het materiaal te zwaar is, dus kiezen we voor de lichtere variant.’

Een van jullie games draait rond de fictiereeks ‘De Dag’, hoe is dat tot stand gekomen?

De Schutter: ‘De fictiereeks “De Dag” zat in de pijplijn toen Telenet en Woestijnvis samengingen. Natuurlijk kwam The Park dan ter sprake, en zijn we verkennend gaan praten met de schrijvers: Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. Die waren in het begin sceptisch. Het is hun kindje, en de plannen die we hadden, om er een schietspel van te maken, joegen hen natuurlijk angst aan. Na een aantal testen waren ze toch snel overtuigd en zijn we beginnen inzetten op het spel en de marketing errond. Het was dus ook een co-launch: de serie en het spel werden op hetzelfde moment gelanceerd. Op tv werd er ook reclame gemaakt over het vr-spel .’

‘Vr is absoluut geen hype’, CEO van The Park Philip De Schutter. (FOTO: Lars Stevens)

Welke richting willen jullie uitgaan met toekomstige projecten?

De Schutter: ‘The Park is geen vr-speelhal. We werken hier rond immersieve entertainment. In veel gevallen laten we het publiek naar hier komen, maar we willen ook bekijken hoe wij naar hen kunnen gaan. We voelen ons niet beperkt door de vr-technologie. In The Park kan dat werken, maar als je erbuiten ook met xr wilt werken, moeten we daar een oplossing voor zoeken.’

Zal vr dan de toekomst zijn, of is het een hype die voorbij gaat?

De Schutter: ‘Neen, het is absoluut geen hype. Integendeel, het zal alleen maar prominenter worden in de toekomst.’

En jullie willen het dan op termijn bij mensen thuis binnenbrengen?

De Schutter: ‘Inderdaad, we willen de immersie van The Park exporteren. Je zal op een veel immersievere manier met elkaar verbonden zijn. Het wordt een ‘ons’-verhaal. Vandaag kan je een tante in het buitenland bellen, maar met de nieuwe 5G-technologie en Telenet als partner staan we voor een hele reeks nieuwe mogelijkheden. We gaan mensen heel dicht bij elkaar brengen. Je zal bijvoorbeeld kunnen kiezen om een videogesprek te houden, en zelfs kiezen welke omgeving je daarbij neemt. Waarom gewoon bellen naar die tante, als je samen op een strand in Miami kan zitten?’

Je zal in een videogesprek zelf de omgeving kunnen kiezen. Waarom gewoon bellen als je samen op een strand kan zitten?

Philip De Schutter

Komt er een moment dat de lijn tussen vr en realiteit te vaag wordt?

De Schutter: We gaan op een bepaald moment het debat moeten voeren over de ethische kwesties. Wat kan, mag, en zou moeten.

Is dat debat nog niet aan de gang?

De Schutter: Neen, ik ben daar zelf wel al mee bezig. In The Park komen ook 12-jarigen. Dan kan je er niet rond. Er zijn al studies geweest die aantonen dat er na zes maanden een vervaging plaatsvindt in de hersenen. Mensen weten niet meer wat ze in vr meegemaakt hebben, en wat echt gebeurd is. Bij een computerspel, of als je naar tv kijkt, kijk je naar een 2D scherm. In vr is alles rondom je. Je hersenen weten dat het vr is, en toch krijg je voortdurend de impuls dat het echt is. Alles klopt. Je lichaam wordt audiovisueel bedrogen. Het is bijna een overschrijving van de realiteit. Nu kan dit voor heel mooie dingen gebruikt worden: fobieën, trauma’s, en dergelijke kunnen via dit soort simulaties verholpen worden.

Maar waar goed is, is natuurlijk ook kwaad. Door het spelen van gewelddadige vr-games kunnen mensen het gevoel krijgen dat ze gewoon op iemands gezicht kunnen slaan zonder verantwoording. De morele blokkering valt weg omdat je het in die vr-omgeving ook gewoon kan doen. Als er hier dan na zes maanden een vervaging optreedt, is dat heel gevaarlijk.

Net als een goede horrorfilm kan een vr-ervaring heel angstaanjagend zijn

Philip De Schutter

Zijn de mensen die hier komen spelen niet bang? Het zijn immers heel realistische schietspelletjes?

De Schutter: ‘We brengen de mensen er rustig in. We geven goede toelichting. Onze gemiddelde leeftijd is 30,2 jaar. Heel wat bedrijven komen hier met de collega’s spelen. En die zijn meestal heel positief. Maar ja, we krijgen mensen die bang zijn, dat is normaal, net als bij horrorfilms.’

Waar zie je vr in 50 jaar?

De Schutter: ‘Entertainment zal niet meer via de normale zintuigen gaan. Het zal allemaal overschreven worden in de hersenen. Er bestaat vandaag al een implantaat dat door bepaalde impulsen blinde mensen het verschil toont tussen dag en nacht. Volgens mij gaan we die kant op. We zullen dingen kunnen zien met onze ogen, maar onze hersenen zullen dat perfect kunnen overschrijven. Je gaat op elk moment gewoon een klik kunnen maken, en een heel andere wereld waarnemen.’

Is dat een positief verhaal? Dat klinkt toch erg gevaarlijk.

De Schutter: ‘Het is niet alleen positief. Het is natuurlijk ergens angstaanjagend. Maar ik wil aan de goede kant van de evolutie staan. Is ‘Uber Eats’ positief? Tuurlijk niet, mensen worden lui, consumeren thuis, maar het is wel een evolutie. Zorg gewoon dat je aan de juiste kant staat.’


Wat als personages in vr-games ooit aangestuurd worden door sterke artificiële intelligentie en een bewustzijn ontwikkelen? Is het dan nog verantwoord ze af te knallen in een schietspel?

Timothy Vanherberghen, vr-gameontwikkelaar

Timothy Vanherberghen is vr-gameontwikkelaar bij de Triangle Factory, hofleverancier van The Park. Met zijn technische bagage kan hij goed inschatten wat de mogelijkheden van vr zijn. Waar liggen de ethische grenzen volgens hem?

De auteur

Lois Van Put

De auteur

Lars Stevens

Profiel Facebook Twitter E-mail

Schrijver, journalist in spe, een beetje vreemd, en heeft de neiging om altijd Vlaamsch te zeggen in plaats van Vlaams.