Door extreme drukte bij bpost moeten sommige klanten pakje zelf ophalen

Nu de winkels gesloten zijn en de feestdagen eraan komen, bestellen mensen steeds meer via het internet. Door de extreme drukte is het onmogelijk voor bpost om alle pakjes aan huis te leven. Daarom zal een deel van de klanten zijn of haar pakje vanaf nu zelf moeten afhalen.

Record

Bij bpost worden dag na dag records gebroken. Dagelijks liggen zo’n 500.000 pakjes klaar die aan huis geleverd moeten worden en dat is heel wat meer dan tijdens de eerste lockdown. Het is voor bpost onmogelijk om alle bestellingen aan huis te leveren en daarom zullen sommige mensen hun pakjes moeten ophalen bij een van de 2.300 afhaalpunten in het netwerk van bpost.

Feestdagen

Door de coronamaatregelen hebben de winkels geen andere keuze dan alles via het internet te verkopen. Daarnaast staan Sinterklaas, Kerst en nieuwjaar voor de deur, wat voor bijkomende drukte zorgt. Ook Black Friday komt eraan, waarbij traditioneel extra kortingen worden toegekend. Dat zorgt normaal gezien voor overvolle winkelstraten, maar de regering is van plan om deze dag dit jaar even uit te stellen. 

Extra toeslag voor zakelijke klanten

Met grote klanten werden afspraken gemaakt over te behandelen volumes. Maar zowel bpost als de webshops merken nu dat de verwachte aantallen pakjes enorm wordt overschreden, en dat betekent nog meer druk. Daarom zullen zakelijke klanten vanaf volgende week vrijdag tot kerstavond een extra toeslag van 1 euro per pakje moeten betalen. Deze toeslag geldt uiteraard niet voor de particulieren.

Meer personeel

De situatie zorgt voor een enorme druk op het personeel, en door de coronapandemie blijft men vaker thuis om geen risico’s te nemen. Daarom werd met de vakbond beslist om 2.700 extra mensen aan te nemen, waarvan er al reeds 500 aan het werk zijn. Bovendien worden ook maatregelen genomen om de drukte tegen te gaan. Zo vindt er in sommige streken maar één uitreiking plaats per dag.