Beroemd via Instagram

| Dit artikel past in een opdracht voor studenten uit het eerste jaar met als onderwerp creatieve en ondernemende professional.

@rosierobial (Foto: Jolien Bas)

 

Instagram telt wereldwijd 400 miljoen actieve gebruikers. Sommigen onder hen hebben miljoenen volgers, maar waarom zijn ze zo succesvol? Yaël Hupert en Charlotte De Lange vertellen hoe zij begonnen zijn en wat hun tips en tricks zijn voor een succesvol account.

@rosierobial
2224 volgers
69 berichten

@enfacedl
22500 volgers
1056 berichten

Tips & Tricks

“Een onschuldige wedstrijd die wat uit de hand gelopen is”


Yaël Hupert: “Ik ben gelukkiger nu.” (Foto: Jolien Bas)

Yaël Hupert is het baasje van Rosie, een schattige Engelse buldog. Hupert heeft mucoviscidose waardoor ze niet kan gaan werken. Rosie is voor haar een tweede kind in huis waarvan ze de hele dag door liefde krijgt.

Waarom heb je Rosie in huis gehaald?
Yaël Hupert: “Omdat ik eenzaam was. Ik heb mucoviscidose en ben daardoor moeten stoppen met werken. Ik deed mijn job heel graag, maar mijn lichaam kon niet meer. Dat was een verschrikkelijk moment. Ik was zeer eenzaam en voelde mij niemand meer. Iedereen was met iets bezig en had een leuke carrière. Mijn man moest naar het buitenland voor zijn werk, mijn dochter naar school, mijn vrienden deden zalige dingen op hun werk en ik zat gewoon thuis. Op een feest ontmoette ik een vrouw die haar buldog meehad en ik was meteen verkocht. Dat dier was echt fantastisch. Wanneer ik thuiskwam, ben ik alles over buldogs beginnen opzoeken. Ik ben moodboards beginnen maken op Pinterest, Instagrampagina’s beginnen volgen en heb goede fokkerijen opgezocht. Ik had zelfs al op voorhand gadgets gekocht, zo erg was het. 
Door mijn ziekte was het belangrijk dat ik een hond kocht die niet veel beweging nodig heeft en geen tuin. Een Engelse buldog was dus perfect. Na veel zagen bij mijn man heb ik mijn zin gekregen.”

Ik probeer er echt wel op te letten dat het er mooi uitzietYaël Hupert

Waarom heb je een Instagramaccount gemaakt voor Rosie?
Hupert: “Dat was oorspronkelijk niet mijn bedoeling. Voor Rosie een account had, vond ik dat zelfs wat raar van andere mensen. Rosie haar account is er gekomen onder lichte druk van mijn familie. In mijn familie zijn er veel mensen die een hond hebben en zij hebben elk hun eigen Instagramaccount. Ze hebben er een wedstrijd van gemaakt om zoveel mogelijk volgers te hebben. Na licht aandringen van mijn familie heb ik dan ook een account gemaakt en dat had al van in het begin veel succes. Het is dus eigenlijk een onschuldige wedstrijd die wat uit de hand gelopen is. Al van in de eerste weken had ik meer dan duizend volgers en er zijn er blijven bijkomen. Ik was even het wachtwoord vergeten, maar toen ik na acht weken een nieuwe foto postte, had ik meteen tweeduizend volgers bij. Die wedstrijd heb ik dus gewonnen.”

Wat is volgens u de reden van het succes?
Hupert: “Ik probeer het anders te doen dan de andere accounts. Ik probeer erop te letten dat het er mooi uitziet. Niet zomaar een foto vanop straat, maar wel een foto voor een mooie muur, die niet bewogen is en warme kleuren heeft. Ik krijg heel veel positieve reacties en dat doet echt goed. Het geeft mij het gevoel dat ik weer iemand ben en iets kan. Daarnaast krijg ik ook veel liefde van Rosie, die zeer graag knuffelt. Ik ben echt gelukkiger nu.”

Yaël Hupert: “Ik krijg heel veel positieve reacties, wat echt goed doet.” (Foto: Jolien Bas)

Hebben er al bedrijven u gecontacteerd om reclame te maken via Instagram?
Hupert: “Om reclame te maken ben ik nog niet gecontacteerd, wel al voor een fotoshoot. Toen Rosie enkele weken oud was, had ze al een fotoshoot. Mijn foto’s zijn wel al vaak gedeeld en ik krijg ook vaak reacties van merken van hondenartikelen. Dat is dan vaak omdat ik de merken tag in de foto. Op die manier krijg ik dan ook nieuwe volgers.”

Wat wil je in de toekomst nog bereiken met Rosies account?
Hupert: “Ik ga zeker verder doen, maar het is niet echt mijn bedoeling om nog veel meer volgers te krijgen. Al is het wel leuk als dat zou gebeuren zonder er veel moeite voor te moeten doen. Mijn doel is om twee of drie foto’s te posten per maand.”

“Ik wil met mijn account uniek zijn en dat lukt me ook”


Charlotte De Lange: “Het doel van mijn account is uniek te zijn en dat lukt mij ook.” (Foto: Charlotte De Lange)

Charlotte De Lange is een online influencer en heeft een passie voor mode. Ze is niet het stereotype blonde magere meisje en wil bewijzen dat iedere vrouw zich modieus kan kleden.

Waarom ben je met een blog gestart?
Charlotte De Lange: “Een vriendin van mij volgde zelf veel blogs en wou er zelf ook graag een hebben, maar durfde dat niet alleen. Omdat ik toen al veel met mode bezig was, vroeg ze of we er samen een konden maken. Ikzelf volgde geen blogs, maar vond het wel een leuk idee. Dat was ook gemakkelijk omdat we dan altijd foto’s konden maken van elkaar. Zo’n drie jaar geleden zijn we uit elkaar gegroeid omdat we een te verschillende stijl hadden. Ik ben daarna wel mijn eigen blog gestart. Mijn account op Instagram volgde.”

Had je al van in het begin zoveel volgers?
De Lange: “Neen, mijn aantal volgers is altijd geleidelijk gestegen. Op een bepaald moment vond ik dat het te traag ging en besloot ik zelf actiever te zijn op Instagram, want ik postte foto’s, maar zocht geen andere accounts op. Nu doe ik dat wel en neem ik ook de tijd om anderen een like te geven en reacties achter te laten. Dat helpt, mensen weten dan pas dat je bestaat.”

Eigenlijk is het gewoon een manier van levenCharlotte De Lange

Hoeveel tijd besteed je aan je blog of Instagram?
De Lange: “Ik denk dat ik er een uur per dag aan besteed. Dat lijkt veel, maar eigenlijk is het gewoon een manier van leven. Alles wat ik doe, leg ik vast op de Instagramstories en doorheen de dag denk ik na over mijn posts. Ik zeg dus nooit “nu ga ik er een uur aan werken”, maar doe dat doorheen de hele dag. Vaak kan ik niet wachten om foto’s erop te zetten tot ik content heb. Wanneer ik bijvoorbeeld thuiskom van een shoot bewerk ik zelf foto’s om ze meteen op Instagram te plaatsen. Soms post ik dus eigenlijk veel te snel. Voor mijn blog doe ik niet meer veel, enkel nog samenwerkingen met merken.”

Heb je al bepaalde kansen gekregen door je Instagramaccount?
De Lange: “Als ik mijn blog en Instagramaccount niet had gehad, ging ik nooit in contact zijn gekomen met Komono, waar ik nu werk. Ook doe ik vaak samenwerkingen met bepaalde merken die mij ontdekken via Instagram. Actief zijn op Instagram en bloggen is dus niet alleen goed om andere mensen dingen te tonen, je creëert er ook een heel groot netwerk mee.”

Charlotte De Lange: “Ik zet nooit zomaar een foto op Instagram. Er moet een mooie achtergrond zijn en een goede compositie.” (Foto: Charlotte De Lange)

Ben je al gevraagd om reclame te maken via Instagram?
De Lange: “Ik krijg vaak pakketten toegestuurd, maar ik ben daar zeer kieskeurig in. Ik zet nooit zomaar een foto op Instagram. Er moet een mooie achtergrond zijn en een goede compositie. Ik heb al heel vaak make-upproducten opgestuurd gekregen, maar dan zeg ik aan het bedrijf meteen dat ik dat niet zomaar doe. Je moet een beetje je eisen stellen, anders krijg je te veel toegestuurd en gaat het unieke van je account eronder lijden. Dat zou jammer zijn want ik wil met mijn account uniek zijn en dat lukt mij ook. Er is geen ander account op Instagram met dezelfde stijl als ik. Volgens mij heb ik ook daaraan mijn succes te danken.”

Wat wil je nog bereiken in de toekomst?
De Lange: “Ik heb het gevoel dat mijn doorbreekmoment nog moet komen. Dus ik hoop wanneer dat moment komt, ik er ook bekend mee word. Op een positieve manier natuurlijk!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *