Belg verkiest frituur boven McDonalds

Uitstalraam van frituur De Frietstop in Halle

 

De Belg vindt de lokale frituur een sterker merk dan McDonalds. Dat blijkt uit het BrandZ onderzoek van marktonderzoekbureau Kantar. In de lijst van de tien sterkste merken in België staat de frituur op de zesde plaats en McDonalds op de zevende; een nipte race dus.

BrandZ is een wereldwijd onderzoek naar de sterkste merken op de markt. Ieder jaar worden de internationale en nationale resultaten hiervan gepubliceerd. Het sterkste merk in België is Coca-Cola, en globaal wint Amazon. McDonalds staat in de globale top tien op de negende plaats, maar wordt in België overtroffen door een streekmerk: de frituur.

“COVID-19 heeft invloed gehad op de manier waarop bedrijven hun zaken doen, en dat heeft invloed gehad op hoe de klant hen ziet”, zegt Maximilien Breny, Senior Research Executive bij Kantar Belgium. Door communicatie met de klant blijven de merken ook tijdens de coronacrisis relevant. Dat bewijst Colruyt, het meest betekenisvolle Belgische merk van 2020 volgens BrandZ. Hun “jullie zorgen, wij bezorgen”-actie zet hun imago als betekenisvol merk nog eens in de verf.

De huidige pandemie heeft een grote invloed op het koopgedrag van de klanten, ook bij het typisch Belgische frietkot. Zij maken dit jaar hun debuut in de Belgische BrandZ top tien. Net zoals iedereen moesten ook zij zich aanpassen aan de nieuwe situatie, en dat deden ze volgens de Belgen goed.

“Het is wel tof dat je toch een beroep doet dat mensen waarderen, en dat mensen nog graag komen om een goeie friet te eten.”

Kristof De Bremaecker, uitbater frituur De Frietstop in Halle

Bij frituur De Frietstop in Halle nam het aantal onlinebestellingen toe met maar liefst 90%. “Dat is wel een grote aanpassing. We werkten al een beetje online, maar nu is dat echt wel omhoog geschoten”, zegt uitbater Kristof De Bremaecker. “Het is wel tof dat je toch een beroep doet dat mensen waarderen, en dat mensen nog graag komen om een goeie friet te eten.”

Hij gelooft dat een “echte friet” de Hallenaren meer kan smaken dan McDonalds. Het McDonaldsrestaurant in Halle ligt op een kleine 200 meter van De Frietstop, maar dat ziet hij niet als een nadeel. Ouders gaan voor de kinderen naar de McDonalds, en komen zelf frieten halen bij De Frietstop. Bekende gezichten blijven komen, zelfs al is het niet meer mogelijk om ter plaatse te eten.

Het bord van McDonalds Halle (foto: Nina Servez)

“Misschien heeft fastfood een slechte naam hebben en geloven mensen dat het een slechtere kwaliteit heeft dan een gewone frituur. Dat zit zo in de mensen hun hoofd”, geeft Kevin Leemans, een medewerker bij McDonalds Halle als verklaring voor de BrandZ-resultaten. “Wij draaien nog altijd heel goed”, zegt hij. “We zijn veel klanten kwijt die hier gewoon in de namiddag met de kinderen naar de speeltuin kwamen, maar de drive-in draait heel goed.” Volgens Leemans verloor McDonalds Halle ongeveer 20% van zijn klanten, maar dat voelen ze niet echt aan de omzet.

Wat er ook van zij: de Belg is erg gesteld op zijn frituur. In deze pandemie zijn er veel verliezers, maar “het frietkot” is een winnaar.

De auteur

Nina Servez

Profiel E-mail

Lachen naar de mensen op straat.